Apunts culturals des d'un poble del Montseny

Lectura pública de Frankenstein de Mary Shelley

Divendres 16 de novembre a les 6 de la tarda a la Casa Elizalde a la sala d’actes es pot veure com hi ha projectat a la pantalla de l’escenari una imatge una mica esgarrifosa (és la primera que acompanya aquest escrit), una taula amb un micro, una petita figura de Frankestein amb una flor a la mà. Quin acte ha de començar?

 

No es convertirà en cap sala de tortura ni es vol crear un nou Frankenstein, sinó tot el contrari, commemorar el personatge literari de Frankenstein en l’obra del mateix nom de Mary Shelley. I quina millor manera que realitzant una lectura pública de la seva obra.

Durant tres hores tothom lliurement va poder llegir un parell de pàgina del llibre en la quarta lectura pública organitzada per l’associació Fent Història, i la tercera que es porta a terme dins el marc de la Setmana de la Ciència.

Aquesta forma d’acostar la ciència i els grans llibres escrits pels científics al gran públic és un dels objectius dels organitzadors, i si en anys anteriors van ser L’origen de les espècies de Charles Darwin (2009), El Llibre de les Meravelles de Marco Polo (2010) i El Llibre de la Selva de Rudyard Kipling (2011). El 2012 en què se celebra l’any de la neurociència el llibre escollit ha estat Frankenstein de Mary Shelley.

La relació entre la neurociència i el Frankenstein potser no és molt directe i de fàcil associació però si ens fixem una mica més en què entenem per neurociència i l’obra llavors les coses canvien una mica.

Per neurociència entenem com l’estudi sobre l’estructura i el funcionament del cervell, i per tant del comportament humà, en totes les seves vessants, com ens reconeixem nosaltres mateixos, les relacions que establim amb el nostre entorn i amb impacte en espais tant allunyats com la cultura o l’economia.

El llibre Frankenstein o el Prometeu modern va ser escrit per l’escriptora anglesa Mary Shelly i publicada per primera vegada el 1818, quan només tenia 18 anys. Frankenstein va ser l’obra més coneguda i se n’han fet múltiples adaptacions al cinema. Tenim associada la seva figura a un personatge terrorífic, però en canvi si realitzem la lectura del llibre ens adonem que explora temes vinculats amb el cervell, el pensament i la vida. I en paraules de la Vicky, presentadora de l’acte i primera lectora “El monstre que neix de la matèria inert va transformant-se en humà a mesura que adquireix el llenguatge. I tot i que neix innocent, la seva soledat i el seu horror el converteixen en un ésser despreciat. Moltes preguntes i temes suggerents, succeeixen al voltant de l’obra: el principi de la vida i el mite de la creació, la llibertat i la responsabilitat (la moral científica), imaginació i la raó, l’emoció i l’intel·lecte, la formació de la personalitat, la destrucció de la vida, etc., així com l’audàcia de la humanitat en relació amb Déu. D’aquí, el subtítol de l’obra: el protagonista intenta rivalitzar en poder amb déu, com una mena de Prometeu modern que arrabassa el foc sagrat de la vida a la divinitat.”

Ara ja ens queda més clara l’elecció del llibre de Mary Shelly per la lectura pública anual de l’associació Fent Història per participar en la Setmana de la Ciència i l’any de la Neurociència.

Un dels fets destacats i que dóna a les lectures públiques de Fent Història un caràcter diferent és precisament els organitzadors, Fent Història no és una associació de biòlegs, neuròlegs o físics, sinó historiadors. I per tant, a primera vista sense una relació directa amb aquestes temàtiques, però potser serà per venir de l’àmbit de les humanitats s’és capaç de tenir un visió més àmplia del què és ciència, i la separació entre lletres i ciències queda més com un element anacrònic que no real. I així també ho demostra els diferents col·laboradors de cada edició, creant ja una llista de lligams entre les humanitats i la resta de camps científics que conformen la societat actual.

El divendres en la lectura pública no es va acabar el llibre, només es va llegir durant 3 hores, però si que va servir perquè grans i petits llegissin un fragment i cridar l’atenció per a una lectura sencera del llibre  amb més tranquil·litat a casa.

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Oposiciones UE

Test y preparación para las oposiciones a la Unión Europea

Ulleres per Esquerrans

Didàctica i descoberta dels feminismes, les masculinitats i l’educació afectivo-sexual amb ulleres diverses

Blog FunTrip4All

Novedades de nuestras actividades y anfitriones

cultura y algo más

The greatest WordPress.com site in all the land!

Jose Luis Pajares | UX Advisor

Madrid based UX/UI designer helping startups and organizations.

Empléate 2.0

Empleo, Orientación Laboral y RRHH en la Web 2.0

yotambiencomunico

Comunicación y Discapacidad

mediacionartistica

Mediación artística

Educació Transformadora

Educació Social, Cultura, Gestió Comunitària, Circ Social, Animació Sociocultural i altres enginys.

JORDI CIRACH

Digital Brand Strategist, Social Media Strategist, Redactor y Formador en Marketing Digital

LA NENA DE LAS OFERTAS

Ofertas, descuentos, gratis, promociones, muestras, chollos, web interesantes y más.

%d bloggers like this: