Apunts culturals des d'un poble del Montseny

La Eternidad ya no vive aquí. Un glossario de pecados museísticos’ de Tomislav S. Šola

Fa unes setmanes vaig comentar en aquest mateix bloc que havia assistit a les jornades de patrimoni i recerca Living in Heritatge a Girona. Durant la jornada a part de de xerrades, tallers i visites també es van celebrar diferents sortejos i en un d’aquest vaig tenir la sort d’aconseguir un lot de llibres de l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC). Un magnific regal per un amant dels llibres i de la museologia.

Després de remenar, llegir contraportades, índexs i alguns fragments dels llibres aconseguits em vaig decidir per començar a llegir ‘La eternidad ya no vive aquí’ de Tomislav S. Šola. Entre els atractius per llegir aquest llibre hi havia no només els elements descrits amb anterioritat, sinó també el subtítol del llibre ‘Un glossario de pecados museísticos’.

Haig de reconèixer que fins el moment d’agafar el llibre no coneixia a Tomislav S. Šola, el seu autor. Ara puc dir que és un gran museòleg el qual s’hauria de conèixer més i tenir-lo a la llista de museòlegs estudiats en les assignatures de museologia a la universitat.

Tomislav S ŠolaŠola ens presenta al llarg del llibre el que ell anomena “pecats de la museologia”, concepte que inclou els diferents aspectes de treball en què es desenvolupa els museus i centres d’exposicions. Així, entre altres coses es parlar de la comunicació, el públic, el disseny, l’arquitectura, l’institucionalisme dins de les institucions museístiques i molts altres elements de la vida diària d’un museu.

Al llarg de les seves pàgines, de lectura fàcil però de contingut intens, ens deixa entreveure diferents elements i formes de treballar que caldria repensar a totes aquelles persones involucrades en un museu. D’aquesta manera Šola sacseja tots els fonaments dels museus i podríem dir que no deixa cap pedra al seu lloc, però la crítica que realitza no és una crítica per la crítica, sinó una crítica constructiva de com canviar la forma de treballar i veure els museus i el que els envolta.

També ens deixa reflexions que potser no ens realitzem quasi mai, però segur que seria molt interessant de fer-nos i trobar la seva resposta ens portaria a tenir uns museus del segle XXI i no decimenònics no tant per la seva estructura externa, sinó interna i la seva mentalitat. Šola ens fa reflexionar plantejant-nos preguntes com “Per què els museus de la música són museus en silenci?” “Els museus tenen una obsessió amb l’obra original” “És necessari realitzar una visita als museus amb silenci i amb veu baixa, per tenir una experiència gratificant?” “Els conservadors i museòlegses no actuen d’una forma gremialista?” “La cultura continua sent elitista tot i la pretensió de fer-la popular?” “En els museus el més important són el nombre de visitants o la qualitat de la visita?”

ICRPC 8Les respostes a aquestes i altres reflexions són necessàries i podrien servir per arribar a un públic diferents perquè la societat del segle XXI no és la mateixa que la del segle XX, però potser els museus encara estan ancorats a a un port antic amb una visió de la cultura elitista, per un públic culte i específic. Tot i els seus intents de trencar aquests tòpics. Però realment es volen trencar?

Aquestes i altres preguntes i respostes es poden llegir en aquest magnific llibre ‘La eternidad ya no vive aquí. Un glossario de pecados museísticos‘ de Tomislav S. Šola, que ha tingut molt encert de publicar l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural en la seva col·lecció ICRPC llibres. El mateix ICRPC ha publicat del mateix autor ‘De la vanitat a la saviesa. El paper cibernètic dels museus’ en la col·lecció conferències una publicació bilingüe en català i anglès.

Single Post Navigation

2 thoughts on “La Eternidad ya no vive aquí. Un glossario de pecados museísticos’ de Tomislav S. Šola

  1. Dani Vivern on said:

    Tens raó quan dius que és un llibre de contingut intens, i que l’autor exposa temes i veritats molt importants amb vista a millorar l’acció museològica. Però no estic del tot convençut que sigui de lectura fàcil: puc parlar-ne amb coneixement de causa perquè sóc el traductor de la versió anglesa al castellà, i vaig haver de fer molts malabarismes per poder oferir una prosa mínimament planera a partir d’una sintaxi molt i molt recargolada. Si realment l’has trobat de lectura fàcil, hauré de pensar que potser sí vaig fer una bona feina!

    • Dani, primer de tot gràcies per visitar el meu blog. I et puc confirmar que has realitzat una molt bona feina com a traductor del llibre, perquè la lectura és fàcil tenint en compte que es tracte d’un llibre d’assaig i de temàtica no molt donada a fer llibres fàcils.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Oposiciones UE

Test y preparación para las oposiciones a la Unión Europea

Ulleres per Esquerrans

Didàctica i descoberta dels feminismes, les masculinitats i l’educació afectivo-sexual amb ulleres diverses

Blog FunTrip4All

Novedades de nuestras actividades y anfitriones

cultura y algo más

The greatest WordPress.com site in all the land!

Jose Luis Pajares | UX Advisor

Madrid based UX/UI designer helping startups and organizations.

Empléate 2.0

Empleo, Orientación Laboral y RRHH en la Web 2.0

yotambiencomunico

Comunicación y Discapacidad

mediacionartistica

Mediación artística

Educació Transformadora

Educació Social, Cultura, Gestió Comunitària, Circ Social, Animació Sociocultural i altres enginys.

JORDI CIRACH

Digital Brand Strategist, Social Media Strategist, Redactor y Formador en Marketing Digital

LA NENA DE LAS OFERTAS

Ofertas, descuentos, gratis, promociones, muestras, chollos, web interesantes y más.

%d bloggers like this: