Apunts culturals des d'un poble del Montseny

Caps / monitors i mestres/professors, dos mons?

Professors, mestres, monitors, caps són noms que prenen aquelles persones que treballen en el món educatiu amb l’objectiu d’educar a infants i joves. Però, per què tants noms per una mateixa feina? La raó principal és que els dos primers es refereixen a l’Educació formal i els dos següents a l’educació no formal.

Així, parlem de dos móns educatius, de dues formes de treballar i educar. Cada un amb unes metodologies diferents, però amb objectius comuns, aconseguir persones responsables i capaces de viure lliurement la seva pròpia vida.

Tot i aquest fet, tenir objectius comuns, són moltes vegades que els dos móns educatius es miren, remiren i prefereixen deixar-se estar, sense tenir de coneixes o directament criticant-se. Als nostres infants i joves els ensenyem que per criticar cal conèixer i ser constructius. Per què moltes vegades els educants no ens apliquem els seus ensenyaments?

Aquest és un del gran problemes en el món educatiu i que separa les dues formes de treballar. Una falta de coneixement. Per l’educació formal (l’escola i l’institut) es veu l’educació no formal (escoltisme, esplai, casals, colònies, menjadors escolars) com espais de lleure i que tenen per objectiu trencar la dinàmica escolar i passar-ho bé, i els caps/monitors són gent sense formació educativa.

En canvi, des del món de l’educació no formal es considera l’escola i l’institut com a institucions que tenen per únic objectiu transmetre coneixements.

Les dues visions són en part certes, però tenen moltes més coses, a l’educació no formal també eduquem, transmetem valors, i ensenyem continguts, no són els mateixos que a l’escola, però en fi, són continguts. Els caps/monitors per ser-ho han de tenir una titulació de monitors o directors segons el seu nivell de responsabilitat. En aquests cursos, entre altres matèries, hi ha una part de psicologia i pedagogia. Potser si que és poca, però després caldrà ampliar amb la formació continuada, com també l’han de realitzar els mestres i professors.

A l’educació formal a part de continguts també transmetem valors, i juguem. Ningú se’n recorda del que feia a l’hora del patí?

Tal com hem indicat més amunt la gran diferència la trobem en la metodologia utilitzada. D’aquesta forma l’educació no formal utilitza el joc com a eina educativa principal.

Una altra característica de l’educació no formal i en especial de l’escoltisme, però no els únics, és el treball per projectes. L’escoltisme el considera el pal de paller del mètode educatiu creat ja fa més d’un segle per Baden Powell. A grans trets el treball per projectes es tracta d’observar unes mancances, treure’n uns objectius, plantejar un treball/activitats que ens portin a assolir aquests objectius, i un cop realitzades fer-ne una avaluació per comprovar si les mancances observades ja no les tenim, i si n’han aparegut altres de noves, i tornar a començar amb un nou projecte, que a l’hora explicar-ho anomenem la teoria del rínxol.

Aquesta forma de treballar cada cop la trobem més en les escoles. Per tant, ja podem parlar d’una cosa en comú entre l’educació formal i no formal, i en trobaríem moltes més si féssim una anàlisis més profunda que no podem realitzar aquí.

escoltisme i escola

Però no és la primera vegada que s’uneixen els dos mons educatius per treballar en comú. Durant el segle XX ja trobem alguns exemples d’aquesta unió en l’Escola Moderna de Francesc Ferrer i Guàrdia, del qual s’ha celebrat durant el 2009 el centenari del seu afusellament, l’Escola Activa de les primers dècades del segle XX, i les idees revolucionàries en el seu moment de Adolphe Ferrière, Jean Piaget o Maria Montessori.

En totes elles hi ha un interès en la participació activa dels infants i joves en la seva educació. Participant dels projectes no sols com a espectadors sinó com a actors.

Des de fa uns anys s’ha intentat treballar en xarxa des de tots els agents educatius ja siguin d’educació formal com de l’educació no formal, són els Plans Educatius d’Entorn. Projectes promoguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb ells s’intenta treballar conjuntament, però cadascú en el seu àmbit i amb la seva metodologia. Aquesta és una forma d’aconseguir acostar els dos mons i trencar tòpics i coneixens una mica millor, i potenciar sinèrgies de les escoles i dels agrupaments escoltes/esplais, que alguns llocs ja existien i ara es potencien, i d’altres es creen de nou. En aquests moments estan una mica oblidats, però caldria recuperar.

Aquesta és la línia que s’ha de seguir, treball en xarxa entre tots els agents educatius, sense rebutjar-se uns i altres per les seves metodologies, les seves titulacions, ni els seus espais de treball. Com hem dit al principi tenim un objectiu comú: educar els infants i joves per deixar el món una mica millor de com l’hem trobat. Doncs deixem-nos de diferències i busquem les coincidències.

 

Article escrit el 2009 per una revista d’educació que mai va acabar de nèixer i que recupero ara per aquest bloc.

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Oposiciones UE

Test y preparación para las oposiciones a la Unión Europea

Ulleres per Esquerrans

Didàctica i descoberta dels feminismes, les masculinitats i l’educació afectivo-sexual amb ulleres diverses

Blog FunTrip4All

Novedades de nuestras actividades y anfitriones

cultura y algo más

The greatest WordPress.com site in all the land!

Jose Luis Pajares | UX Advisor

Madrid based UX/UI designer helping startups and organizations.

Empléate 2.0

Empleo, Orientación Laboral y RRHH en la Web 2.0

yotambiencomunico

Comunicación y Discapacidad

mediacionartistica

Mediación artística

Educació Transformadora

Educació Social, Cultura, Gestió Comunitària, Circ Social, Animació Sociocultural i altres enginys.

JORDI CIRACH

Digital Brand Strategist, Social Media Strategist, Redactor y Formador en Marketing Digital

LA NENA DE LAS OFERTAS

Ofertas, descuentos, gratis, promociones, muestras, chollos, web interesantes y más.

%d bloggers like this: